MIETI HERÄÄTKÖ USEIMPINA AAMUINA VIRKISTYNEENÄ?

Katso uniaiheinen video, jossa on hyödyllistä tietoa unen tärkeydestä ja univajeen vaikutuksista. Video kestää vain noin 6 min!

Omaa unta pystyy parantamaan, ota vinkit käyttöön!

10 VINKKIÄ OMAN UNEN PARANTAMISEEN

  1. Mene vähintään tuntia aiemmin nukkumaan kuin normaalisti
  2. Pyri pysymään rytmissä, aina nukkumaan ja hereille samaan aikaan (vuorotyöläiset mahdotonta, valitettavasti…)
  3. Tee makuuhuoneesta sopivan viileä, mahdollisimman pimeä ja puhdas nukkumapaikka
  4. Syö sopivan kokoinen iltapala (nälkäisenä vaikea saada nukuttua & liian tukeva iltapala voi myös heikentää unta)
  5. Karsi häiriötekijät (kuorsataanko huoneessa, herättääkö kotieläin, tikittääkö seinäkello, vilkuiletko öisin puhelinta…)
  6. Ajoita juomiset aamupäivään/päivään, jos joudut ramppaamaan öisin vessassa
  7. Älä nauti liian myöhään kahvia, kofeiinipitoista teetä tai muita piristäviä juomia/ruokia
  8. Rauhoita ilta piristävistä aktiviteeteista & kännykällä surffailuista ja työnteosta
  9. Sammuta kirkkaat valot illalla ja ala ajoissa rauhoittumaan nukkumaan menoa varten
  10. Vältä päiväunien ottamista, erityisesti klo 15 jälkeen
 
Mikäli koet, että unesi ei korjaannu edellä mainittujen toimien avulla, suosittelen tutkimuksiin hakeutumista. Kannattaa selvittää, onko palauttamattoman unen taustalla jokin unihäiriö. Unihäiriö voi olla myös sellaisella henkilöllä, joka itse kokee nukkuvansa hyvin. 
 
Ja näillä eväillä kohti virkistävää yöunta ja energisiä päiviä!
 
Terveisin,
Erno

 

 

ernopolus tunnuslogo valkoinen

lähetä meille viestiä

© All rights reserved